News Flash:

Soia, intre adevar si mit

25 Iulie 2013
685 Vizualizari | 0 Comentarii
Soia, leguma originara din estul Asiei, este folosita in alimentatie, in aceasta parte a lumii, de mai bine de 5.000 de ani. Desi foarte nutritiva in forma sa naturala, controversele privind aceasta leguma au crescut de la an la an, multi sustinand ca soia este mai degraba nociva si nu un superaliment, asa cum era cunoscuta.


Soia este bogata in proteine, aminoacizi, fitoestrogeni si isoflavone, substante recunoscute pentru proprietatile contra tumorilor si a cancerului. In vreme ce preparatele traditionale asiatice sunt din soia fermentata, produsele moderne din alte zone ale globului sufera un proces de procesare ce ii afecteaza proprietatile.

Iata cateva dintre controversele ce inconjoara acest, alaturi de explicatiile oferite de specialistii citati de Lean on Life:

Produse din soia fermentata vs. cele din soia nefermentata

In timpul fermentatiei, boabele de soia sunt descompuse in substante mai usor digerabile. De asemenea, procesul de fermentare transforma soia intr-un aliment pro-biotic, care ajuta la la colonizarea intestinelor cu bacterii sanatoase si ajuta digestia.

Produsele din soia fermentata folosesc intreaga leguma, fiind considerate alimente complete si nu proteine din soia izolate. Aceste alimente ne ofera substante nutritive importante, avand beneficii reale asupra sanatatii, cum ar fi reglarea tensiunii arteriale, controlul nivelului de zahar din sange si un sistem imunitar net imbunatatit.

Asadar, produsele din soia fermentata sunt alegerea fericita, din aceasta categorie facand parte alimente precum tempeh, miso, natto, sosul din soia fermentata natural sau tamari.

Pe de alta parte, produsele din soia nefermentata pot contine sau nu intreaga leguma. In general, constau in derivate din soia, cum ar fi proteine din soia izolate. Acestea sunt fabricate si transformate in alte substante care nu mai reflecta de fapt "materia prima", respectiv soia.

Din pacate, produse cum ar fi laptele sau branza din soia, carnea falsa sau alte alimente de acest fel sunt de fapt imitatii nesanatoase ale preparatelor din soia. In plus, ele contin o multime de aditivi si un surplus de zahar ce ne afecteaza negativ.

Substantele nutritive din soia, asemanatoare hormonilor

O alta controversa din jurul acestui aliment face referire la potentialul lui estrogenic. Intr-adevar, soia contine fitoestrogeni, hormoni "ai plantelor", care din punct de vedere molecular sunt similari celor umani. Aceste molecule se asociaza slab receptorilor de estrogen din organism.

Intr-adevar, acesti receptori nu ar trebui sa fie supra-stimulati in cazul persoanelor cu tumori sensibile la estrogen (cum ar fi cancerul de san sau cel de prostata). Pe de alta parte, femeile aflate la menopauza, cu ovare care nu mai produc estrogen, ar putea beneficia de acest impuls hormonal subtil adus de consumul produselor din soia fermentata.

Excesul de soia ar putea avea efecte adverse de ordin hormonal, care sa implice atat organele reproductive, cat si glanda tiroida. De exemplu, soia poate scadea nivelul de testosteron, ceea ce duce la scaderea libidoului si a numarului de spermatozoizi. Femeile ar putea acuza simptome legate de functionarea glandei tiroide.

Cand exista un exces de soia in organismul unei femei, cele mai comune manifestari sunt oboseala, scaderea libidoului, menstruatie abundenta, crampe, infertilitate, depresie, caderea parului, piele uscata si crestere in greutate.

Recomandari privind consumul de soia

Pentru a avea o alimentatie sanatoasa si echilibrata, cantitatea si tipul de soia consumata ar trebui sa depinda de istoricul medical al fiecaruia dintre noi, dar si de mostenirea genetica. Iata mai jos cateva dintre recomandarile generale privind consumul de soia:


  1. Alege produse din soia intreaga

  2. Asigura-te ca produsele respective sunt ecologice, fara a avea substante chimice care sa iti afecteze sanatatea.

  3. Evita produsele din soia modificate genetic.

  4. Alege produse traditionale sau pe cele despre care stii ca sunt din soia fermentata (edamame, natto, miso, tempeh etc).


Asadar, daca nu esti alergic la soia, nu ai probleme legate de glanda tiroida sau tumori estrogen-dependente, produsele din soia sunt sigure si benefice sanatatii tale, atat timp cat sunt consumate cu moderatie.

soia proteine aminoacizi fitoestrogeni isoflavone
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0884 (s) | 24 queries | Mysql time :0.013270 (s)

loading...