Modele de bune practici în absorbția fondurilor europene la Cluj-Napoca apreciate de oficialii europeni: autobuze electrice, autobuze școlare, prioritizarea transportului în comun și modenizarea spațiilor publice.

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a prezentat în data de 25 martie a.c., în cadrul conferinței „Susținerea și dezvoltarea unei politici de coeziune eficiente pornind de la autoritățile locale și regionale din Uniunea Europeană”, modul în care Clujul a beneficiat direct de politica de coeziune, în contextul unui panel construit pe marginea gradului de implementare al acestei politici la nivel european, în prezentul exercițiu bugetar.

Țara noastră este un beneficiar net al politicii de coeziune. În România au venit 45 de miliarde de euro de la aderare. Este o datorie să promovăm valorile europene pentru că de ele depinde soarta Europei. De aceea, avem nevoie de o atitudine pro absorbție, pro fonduri europene. Politica de coeziune este o politică profundă de care depinde viitorul Europei.

La nivelul municipiului Cluj-Napoca, impactul politicii de coeziune este semnificativ, aducând beneficii zilnice cetățenilor. Proiecte majore precum achiziționarea de autobuze electrice, autobuzele școlare cu circuit închis sau reamenajarea spațiilor publice, precum și politica de prioritizare a transportului în comun au fost asimilate ca modele de bune practici de către oficialii europeni prezenți la Cluj-Napoca pentru conferința Comisiei COTER.

De asemenea, la Cluj-Napoca, cetățenii au văzut concret impactul politicii de coeziune. printr-un proiect de mare succes pentru România și pentru orașe în special: programul de reabilitare termică a blocurilor și a clădirilor publice, unde deja s-au epuizat resursele financiare și dacă, inclusiv în acest exercițiu financiar, se vor găsi mai mulți bani pentru acest program va fi o dovadă clară a faptului că Uniunea Europeană ajunge în fiecare casă.

În privința Clujului, în actualul exercițiu financiar există proiecte care au fost semnate, în fază de implementare sau în faza de evaluare în valoare de 420 de milioane de euro, unde sunt incluse și cele 150 de milioane de euro pentru centura metropolitană a orașului.

"Pentru cetățenii Clujului, fonduri europene înseamnă creșterea calității vieții. De aceea, pe lângă componenta de inovare, ne-am concentrat pe componenta de calitate a vieții pentru a oferi cele mai bune servicii cetățenilor noștri.

Din această perspectivă, ne-am concentrat pe dimensiunea nepoluantă, pe dimensiunea verde și pe mobilitatea alternativă la transportul cu autoturismul personal astfel încât să oferim o calitate mai bună a vieții cetățenilor noștri prin mai multe spații pietonale, prin mai multe piste de biciclete, prin transport ecologic.

O treime din transportul public din oraș este în acest moment electric și acest proces va continua într-un ritm foarte accelerat", a susținut primarul la conferință.

În Uniunea Europeană, politica de coeziune este principala politică europeană de investiții cu ajutorul căreia se poate realiza obiectivul din Tratatul de Aderare referitor la coeziunea economică, socială și teritorială.

În acest sens, politica de coeziune are o valoare adăugată clară în ceea ce privește crearea de locuri de muncă, creșterea durabilă și o infrastructură modernă, depășirea barierelor structurale, impulsionarea capitalului uman și îmbunătățirea calității vieții pentru toți cetățenii din întreaga UE.

Orașele și regiunile sunt principalii beneficiari ai politicii de coeziune a UE. Noua politică de coeziune după 2020 este, prin urmare, un aspect esențial pentru orașele și regiunile europene.

Concluzia dezbaterilor este una clară: politica de coeziune este esențială pentru dezvoltarea economică și socială, De această politică se leagă, fără doar și poate, viitorul unității Europene.


Întâlnirea Comisiei CoR COTER este principalul eveniment al Comitetului European al Regiunilor privind politica de coeziune şi fondurile structurale și este organizat în aceste zile la Cluj-Napoca, în contextul Preşedinţiei României la Consiliul Uniunii Europene.