News Flash:

Cum să combați efectele izolării sociale asupra relației de cuplu. Sfatul psihologului Ruxandra Comșa

22 Aprilie 2020
1721 Vizualizari | 0 Comentarii
relatia de cuplu in izolare 1

Cei mai mulți dintre noi suntem în prezent izolați la domiciliu, lucrăm de acasă sau suntem în șomaj, copiii, dacă există, nu se mai duc la școală și au nevoie de mai mult timp alocat din partea noastră. Nu știm cât vor dura exact măsurile de izolare socială și relația cu partenerul poate fi extrem de importantă pentru a depăși cu bine această perioadă, însă izolarea socială, preocupările legate de chestiuni precum cele financiare, siguranța locului de muncă, sănătatea noastră și a celor dragi își pun amprenta asupra relației de cuplu.
Majoritatea dintre noi nu am petrecut niciodată atât de mult timp împreună decât în concedii. Există riscul escaladării unor conflicte și temeri că numărul de divorțuri și despărțiri va crește semnificativ după încheierea perioadei de izolare socială. 

Ce putem face pentru a ne asigura că reducem tensiunile asupra cuplului, astfel încât să traversăm cu bine această perioadă? 

Încearcă să afli cum se simte partenerul tău

Cu siguranță că, deși poate ați mai trecut prin încercări dificile împreună, nu v-ați mai confruntat niciodată cu o asemenea situație pentru că nimeni nu a mai făcut-o. Prin urmare, e important să nu presupui că celălalt gândește și simte aceleași lucruri ca și tine. Adesea, avem senzația că ceilalți trec prin aceleași emoții ca și noi, dar fiecare are propria lui experiență care poate fi foarte diferită de a noastră. 
Presupunerile duc la resentimente pentru că ne simțim nesprijiniți, însă fiecare are modalitatea lui diferită de a face față acestei situații dificile. Deoarece nu putem citi gândurile altei persoane, cel mai bine e să porți un dialog deschis și să afli ce e în mintea celuilalt. 
Poate că tu ai nevoie de mai multă apropiere fizică, de a auzi că totul va fi bine până la urmă, iar celălalt are nevoie să se concentreze asupra muncii pentru a se detașa de factorii de stres. Tu vrei să afli numărul zilnic de decese și de îmbolnăviri, iar celălalt crede că acesta e un mod de a ne accentua îngrijorarea și nu vrea să audă nici măcar de la tine care sunt cele mai recente estimări în această privință.
Încearcă să afli modalitățile celuilalt de apărare în aceste momente și să le respecți. 

Menține deschise canalele de comunicare

Având vedere incertitudinea cu privire la viitor și neliniștile legate de prezent cu care toți ne confruntăm, poate fi greu să menții un dialog deschis cu celălalt. Nivelul crescut de anxietate poate conduce la emoții negative intense, cum ar fi furia sau frustrarea. E important să conștientizezi riscul mai mare de a reacționa exacerbat la cuvintele, gesturile sau acțiunile partenerului.

Fii mai atent ca de obicei la reacțiile tale și acordă-ți un timp oricât de scurt (chiar și două secunde pot fi suficiente) înainte de a spune ceva când resimți o emoție mai puternică. De asemenea, e o idee bună să-ți previi partenerul că s-ar putea să reacționezi diferit decât în mod normal pentru că ești mai stresat sau mai neliniștit. Sigur că acest lucru nu trebuie folosit pentru a spune apoi orice îți trece prin minte, a lansa jigniri sau acuzații, dar reduce posibilitatea de a reacționa într-un mod pe care l-ai putea regreta ulterior. 

Atunci când suntem stresați avem tendința de a-l învinovăți mult mai ușor pe cel de lângă noi pentru a reduce din tensiunea resimțită. „Ne descărcăm pe celălalt”, dar acest lucru nu face deloc bine relației noastre. 

Comunicarea este esențială pentru a preveni alunecarea într-un joc periculos al acuzațiilor reciproce. Încearcă să fii mai clar și mai explicit ca niciodată cu partenerul. Dacă te simți stresat sau frustrat, în loc să folosești fraze la persoana a II-a: „Când nu-mi răspunzi, mă scoți din minți.” Sau „Mă obosești cu comentariile astea.”, apelează la persoana I-a: „Mă simt stresată și de aceea nu pot acum să aud asta.”, „Mă simt speriată și mă îngrijorez când tu nu-mi răspunzi imediat.”.  În acest fel îi arăți celuilalt că nu el e de vină pentru starea ta, ceea ce îi permite să reacționeze empatic în loc să se simtă atac și să riposteze sau să se retragă.

Coboară-ți așteptările

Acceptă ideea că această situație e dificilă pentru toată lumea și fii mai conciliant în ce privește ceea ce spune și face celălalt. Acordă-i circumstanțe atenuante. E de așteptat ca, oricât de echilibrată ar fi o persoană, aceasta să reacționeze disproporționat în unele momente în raport cu un lucru minor și să apară discuții în contradictoriu. E mai important cum rezolvați aceste neînțelegeri decât ca ele să nu existe deloc.

Nu uita de faptul că fiecare dintre voi poate avea modalități de a face față stresului diferite și că acestea e nevoie să fie respectate. De exemplu, dacă unul dintre voi are nevoie de mai multă distanțare ca să se liniștească, iar tu de apropiere, puteți stabili intervale când sunteți împreună și intervale când fiecare are dreptul la intimitatea lui. De fapt, e chiar indicat să vă rezervați și o perioadă de timp pentru a găsi propriile modalități de relaxare, de exemplu lectura unei cărți, o baie prelungită etc.

Evită discuțiile despre teme dificile

Nu folosi această perioadă în care petreceți atât de mult timp împreună pentru a te descărca de toate nemulțumirile legate de relația voastră. Conversațiile pe teme majore ar trebui amânate pentru o perioadă mai liniștită, în care amândoi să puteți discuta cu mai mult calm.

Acceptă faptul că altele sunt prioritățile în acest moment și concentrează-te asupra cum puteți să treceți amândoi cu bine peste această perioadă. Este oricând timp mai târziu pentru discuții pe teme sensibile.

Separă viața de familie de viața profesională

Dacă tu și partenerul tău lucrați de acasă sau doar unul dintre voi, e important să delimitați intervalul pentru muncă de cel legat de viața de cuplu. Deoarece se desfășoară în același spațiu, cel al locuinței voastre, acest lucru poate fi mai dificil și poate avea un impact negativ asupra relației voastre.
Nu e o idee bună dacă unul lucrează, ca celălalt să dea de exemplu cu aspiratorul. Încearcă să menții aceste activități separate. Ocupă-te de treburile casnice în afara orelor de muncă. 

E de asemenea important să nu stai toată ziua în pijama pentru că nu te vede nimeni altcineva decât partenerul. Stabilește un program zilnic regulat cu ore de prânz, de cină, de cafea, de muncă.
Stabiliți de asemenea activități relaxante pe care le puteți face împreună, nu doar cele legate de treburile casnice. De exemplu, alegeți un serial la care să vă uitați amândoi, beți împreună cafeaua de dimineață pe balcon, orice activitate plăcută pe care ați putea-o realiza împreună în casă. 

Nightwhisper

Ruxandra Comșa
Psiholog clinician & Formator

Descoperă mai multe informații despre cum poți gestiona anxietatea, precum și tehnici de relaxare la link-ul: www.ruxandracomsa.ro  
 

 


 

 

 

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2021 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1154 (s) | 22 queries | Mysql time :0.033699 (s)