News Flash:

Catalin Berindean, candidat la Consiliul Local Cluj: "Vreau ca un copil de clasa a 8-a sa stie cum sa isi faca o firma, cum sa produca bani cu acea firma, ...nu sa iasa pregatit pentru fabrica"

29 Februarie 2016
748 Vizualizari | 2 Comentarii
Catalin Berindean
Cotidinaul Buna Ziua Cluj va prezinta partea a doua a unui amplu interviu luat la finele anului trecut antreprenorului clujean Catalin Berindean, candidat la Consiliul Local Cluj si unul dintre initiatorii miscarii "Pentru Cluj".  Berindean ne-am vorbit despre vulnerabilitatea societatii contemporane romanesti la diversele forme de manipulare, precum si despre rolul pe care il are educatia in lupta contra indobitocirii generale de care avem parte in ultimii 25 de ani.

Sabin Ripan: Este o intrebare poate un pic off topic, dar mie mi se pare ca se duce o doctrina de indobitocire a populatiei. Deci exact ce vreti dumneavoastra, invers. Diametral opus. Pentru ca nu se poate sa fie la KanalD, non-stop, Leo de la Strehaia si milioane de romani sa il vada ca model. Sau sa fie in fiecare an la Revelion tot felul de manelisti deghizati in personaje istorice. Iar mie mi se pare ca nu e o chestie intamplatoare. E o alegere pe care ...


Catalin Berindean: Nu , nu este o chestiune intamplatoare.


Sabin Ripan: Ei o fac ca sa ne prosteasca. Sa prosteasca populatia.


Catalin Berindean: Am avut sansa sa fiu in interiorul acestui model ca jurnalist, in 1996 cand s-a creat ProTV-ul. Am fost in echipa care a creat ProTV Cluj si am avut sansa sa vad modelul din interior. E un model american, copiat. Si americanii asta au facut. Le-au oferit la oameni, pentru a avea liniste politicienii, paine si circ. Televiziune si circ. ProTV-ul nu a facut nimic altceva. Am avut multe discutii atunci in '97, '98 cu Catalin Tolontan, cu Cristi Mocan, pentru ca eu am intuit imediat ce se doreste. Si le-am spus: Nu e in regula ce promovam, ce facem. Sigur, eu am plecat repede din ProTV, dar am pastrat o relatie buna cu ei. Si ma deranjeaza ca astazi tot ei vin si se plang de ceea ce au creat. Ei au creat. Aceasta promovare de valori false. Tot ceea ce vedem. Se promoveaza consumismul. O sa vreau sa discutam un pic si de lucrul asta. Promovam ca oamenii sa cumpere. Asta e societatea de consum. Sa cumpere cat mai mult.


Sabin Ripan: Societatea de concusm, ca forma finala a capitalismului


Catalin Berindean: Exact. Sa cumpere cat mai mult. Sa cumpere orice. Si daca au nevoie si daca nu au nevoie. Asta facem. Punand in celalalt capat faptul ca numai asa putem dezvolta societatea, crescand consumul. E un lucru fals asta. Nu e adevarat. Societatea se poate dezvolta si altfel. Nu doar ... Practic, e singurul motor promovat astazi de a creste, de a dezvolta societatea. Consumul. Si asta creaza mari probleme. Mari probleme in populatie.Tot timpul, vedeti, daca veti discuta cu psihologi o sa va spuna ca una din marile probleme ale conationalilor nostri este faptul ca dorim tot timpul sa fim recompensati imediat. Uitati-va la generatiile tinere. Termina un liceu, termina o facultate, isi cauta un loc de munca si vor imediat bani. Cat mai multi bani. Fara ca ei sa dea nimic. Fara ca ei sa poata oferi ceva.


Sabin Ripan: Da, interesant.


Catalin Berindean: Da? Deci eu ma lovesc ca antreprenor, vad oameni care vin sa se angajeze. Ce vrei? Pai vreau, nu stiu, 1500 de lei, 2000 de lei. Ok. Si ce oferi in schimb? Ce stii sa faci? Ridica din umeri. Nu stie sa faca nimic. Deci asta e una din dramele ... E o drama a societatii romanesti si principalii vinovati sunt cei care in 1995 au introdus acest model in Romania. Un model care a fost copiat si de celelalte televiziuni si de restul mediei. A fost un model adus din Statele Unite si implementat 100% de Adrian Sarbu si de Ion Tiriac. Asta e modelul. Va trebui si modelul asta sa vedem, ce facem cu el.



 Sabin Ripan: Se mai poate face ceva?


Catalin Berindean: Sigur. Pai daca n-am crede ca se poate face ceva, nu ne-am apuca. Nu va fi, nu va asteptati ca vom face ceva si totul se va intampla in cinci ani, in zece ani. Nu! Probabil in 20, in 25, 30 de ani. Uitati-va ca si ei au inceput acum 20 de ani.


Sabin Ripan: Exact!


Catalin Berindean: Au reusit, practic cred ca dupa sapte - opt ani deja si-au atins scopurile. Si iata ca acest model inca e viabil si inca exista o patura importanta din ... Nu mai e varf. Varful a fost atunci in 2002, 2003. Atunci a fost varful. Practic, si aici e un merit al internetului. Faptul ca a reusit sa smulga o patura importanta. Mai ales pe cei tineri, din aceasta indobitocire cu televizorul.


Sabin Ripan: Deci practic, recunoasteti ca la momentul actual televizorul, nu actual neaparat acum, de ceva ani buni, este un instrument de indobitocire..


Catalin Berindean: Da, e un instrument de indobitocire. Asta s-a intamplat in 20 de ani. In ultimii 20 de ani o indobitocire a populatiei cu televizorul. Trebuie sa spunem lucrurilor pe nume. Sa nu ne ascundem. Si o spun ca omul care am fost acolo. In interiorul sistemului. Si am plecat din presa in 2006 tocmai pentru ca am vazut ca drumul pe care presa, nu doar televiziunea, merge e un drum infundat. Am vazut ca influenta ... Sigur, asta e o alta discutie. Influenta patronatului e tot mai nociva. Libertatea jurnalistului e tot mai scazuta. Atunci am ales sa plec. Asa de azi pe maine am plecat si am luat-o pe un alt drum. Deci aceste false valori, probabil ne vor trebui alti 15 - 20 de ani sa le schimbam. Dar trebuie sa ne asumam rolul asta. Asa cum acum 20 de ani cei pe care i-am amintit si-au asumat rolul de a introduce aceasta politica consumista sau cum vreti sa ii spuneti, in Romania, noi trebuie sa ne implicam sa schimbam lucrurile, pentru ca vedem cat rau am facut cu televizorul.


Sabin Ripan: Ok. Vreau sa te intreb, exista antidotul deja, gasit de altcineva sau trebuie sa il gasim noi?


Catalin Berindean: Nu. Nu exista un antidot. Antidotul pe care eu il vad si pe care l-am spus si la inceput e cel al educatiei. Trebuie sa incepem cu cei mai mici, cu copiii care azi au cinci, sase, sapte ani si sa ii crestem altfel. O sa vorbesc acum un pic despre sistemul de educatie, pentru ca am ajuns la copii. Trebuie sa trecem la un sistem educational dedicat producerii de valori. Sistemul actual nu produce valori ci distruge valori.


Sabin Ripan: De ce? Pentru ca toata lumea trebuie sa invete la fel si ...


Catalin Berindean: Pentru ca e un sistem, nu stiu daca stiti, sistemul actual de educatie e un sistem implementat de nemti, undeva pe la 1800, la inceputul epocii industriale. Nemtii au creat acel sistem de origine prusaca. Un sistem in care ei aveau nevoie atunci de muncitori. Oameni disciplinati care sa vina dimineata la serviciu, sa stea un anumit numar de ore, sa faca o anumita treaba. Asta pregatea scoala. Ca practic, scoala ce facea? Si ce face si azi? Te tine un anumit numar de ore la scoala, te disciplineaza, respecti reguli. Te formeaza pentru fabrica. Nu te formeaza pentru altceva. E un sistem care are 200 de ani si iata ca cu toate reformele din educatie ... Nu s-a schimbat pentru ca in astia 25 de ani s-a tot vorbit de reforma, dar daca intrebati un profesor sau un inspector scolar cat la suta din curricula sau din programa e schimbata fata de 1990, stiti cat e? 10 - 15%. Atat. Atat s-a schimbat in 25 de ani. De ce? Pentru ca sistemul actual de educatie, scopul lui principal a fost mentinerea locurilor de munca ale profesorilor. Asta a fost scopul in 25 de ani. Si e inca scopul. Cum sa reformezi? Cand tu ai ca interes mentinerea locurilor de munca ale profesorilor. Nu poti sa reformezi. Pentru ca tu ca sa reformezi trebuie sa ai alti profesori. Sa promovezi alte materii. Alt sistem educational. Eu sunt un fan al sistemului de educatie vocational. Ce se intampla astazi in tarile nordice, se intampla in Canada. Acolo unde un copil intra deja la cinci ani, nu la sase ca la noi, in scoala si scopul principal al profesorilor e la fiecare elev sa ii gaseasca punctul forte. La unii  muzica, la altii desenul, la altii sportul, la altii literatura, la altii matematica. Iar in cei 11 - 12 ani de scoala, copilul e condus ca atunci cand termina scoala sa stie incotro sa o apuce. La noi nu se intampla lucrul asta. La noi, si astazi, probabil 5 - 10% dintre elevi cand termina  o scoala stiu incotro sa o apuce.


Ce-i mai grav este ca sunt altii care termina si facultatile si sunt exact in aceeasi stare. Nu stiu. Deci il intreb: de ce ai facut scoala sau de ce ai facut facultatea? Pai, principiul de turma, sau principiul ca asa mi-au cerut parintii. Cunosc nenumarate exemple de copii ratati, ratati in sensul ca au ajuns sa aiba 25, 30, 35 de ani, 40 de ani - eu le zic copii ca sunt generatia mea, sunt colegi - cu mari probleme psihice. De ce? Pentru ca impotriva vointei lor au facut o anumita scoala, dupa aceea si-au luat un anumit job. Stiti ce putini sunt cei care sunt fericiti pentru munca pe care o fac? Foarte putini. Eu sunt unul dintre norocosii aia. Pentru ca, nu stiu, Dumnezeu mi-a ajutat si am avut niste profesori carora le-a pasat de mine. Ca altfel nu imi pot explica. Si mi-au spus: Ba, uita, tu la asta esti bun. Pe calea asta apuc-o. In asta esti bun. Asta fa. Da eu probabil daca ma uit in jur la ceilalti colegi de-ai mei din liceu, din scoala, din facultate, suntem patru, cinci care am avut sansa asta. Din, nu stiu, 100 - 125 cati am fost in facultate. Deci astea sunt niste realitati foarte dure. Si asta va ziceam. Avem azi multi, multi tineri tineri cu probleme mari pentru ca au facut si fac lucrurile impotriva vocatiei lor si a valorilor lor.


Sabin Ripan: Deci practic asta e principalul defect al sistemului de care ziceati, asta de 200 de ani.


Catalin Berindean: Sigur, sigur. A fost bun probabil, pana ... A fost solutia gasita de prusaci de a-si crea muncitori pentru fabrica. Dar astazi ... Sigur, au aparut in timp sisteme de invatamant paralele sau facultative , dar... Sunt patru, cinci sisteme care au un anumit succes, dar inca influenta lor e foarte mica in piata educationala. Iarasi, un lucru pe care vreau sa il introducem in sistemul de invatamant sunt acele materii care sa le spuna copiilor ce-i cu lumea asta. Ce-i cu ei pe lumea asta.


Sabin Ripan: De exemplu?


Catalin Berindean: De exemplu, educatie financiara. Vreau ca un copil cand termina clasa a 8-a sa stie cum sa isi faca o firma, cum sa produca bani cu acea firma, sa ii spuna la un copil ce sunt banii. Daca puneti o intrebare pe strada, cati credeti ca va raspund ce sunt banii? Eu cred ca sub 1%. Noi nu stim ce sunt banii, ce reprezinta ei. Nu stim ... chestii elementare. Noi astea trebuie sa le spunem la copii. Ce trebuie sa faca, educatie financiara. Psihologia iarasi. Mi se pare ca e o materie care trebuie sa fie de baza in invatamant. Ca practic, psihologia iti spune ce e cu tine pe lumea asta. Noi nu le spunem copiilor ce e cu ei pe lumea asta.


Sabin Ripan: Dar se invata si acum, nu? Psihologie si filosofie.


Catalin Berindean: Se invata o ora pe saptamana si se invata niste chestii care nici nu sunt atractive pentru copii si nu e ceea ce trebuie sa le spui tu. Deci, un copil din psihologie trebuie sa ia ce are el nevoie. Ce este cel mai important?  Sa stie ce cauta pe lumea asta? Ce rol are pe lumea asta? Ce poate sa faca cu mintea lui? Noi nu le spunem la copii ca au un creier constient, au un subconstient, cum pot controla acel subconstient. Noi folosim, marea majoritatea,  doar 5% din creierul nostru, iar restul de 95% nu stim sa il folosim pentru ca nu ne-a spun nimeni cum sa il folosim. Si sunt niste chestii care ne-ar ajuta mult. Astazi, in lume, exista multi oameni care incearca sa isi dezvolte latura asta de a-si folosi cat mai mult din creier. Noi de ce nu am incerca lucrul asta? De ce nu ne spune nimeni lucrul asta? A! Suntem cativa care citim si ne place sa citim.


Sabin Ripan: Deci si idea asta de autodidact. Sa iei un model dinasta ...


Pai asta e lucrul pe care noi trebuie sa il spunem raspicat. Noi ne-am obisnuit tot timpul sa ni se spuna ce sa facem, incotro sa o luam...


Sabin Ripan: Ce sa citim, ce sa nu citim...


Catalin Berindean: Exact. Nu! Tu ca individ, trebuie scoala asa sa te formeze ca tu sa fii interesat sa aflii cat mai multe lucruri pe bucatica pentru care tu ai vocatie. Noi astazi avem foarte multi, nu stiu cum sa le spun, oameni in diverse domenii. Ajung la un anumit punct si nu mai stiu ce sa faca. Se plafoneaza in domeniul respectiv. De ce? Pentru ca nimeni nu le-a spus in scoala ca tu cat traiesti trebuie sa te educi. Educatia e un proces continuu. Nu e un process care se termina la 18, la 25, la 30, la 45, la 50 de ani. Nu! Tu in domeniul in care activezi trebuie tot timpul sa te educi si  sa inveti si sa investesti. Ca noi asteptam patronul, sau clubul sportiv sau altcineva sa ne plateasca noua educatia proprie. Pai  de ce? Daca vrei sa excelezi in domeniul pe care l-ai ales, tu trebuie sa iti platesti educatia respectiva. Nu trebuie patronul sau clubul tau sa iti plateasca educatia ta. Sunt foarte multe lucruri pe care va trebui sa le spunem conationalilor nostri si astea sunt niste lucruri primordiale. Sunt lucruri esentiale care dincolo, va dau exemplul tarilor nordice, li se spun. Stiu. Ei cand ajung la 18, la 20, la 25 de ani stiu. Stiu mult mai repede lucrurile astea. Sunt lucruri de baza. Deci noi scoala trebuie sa o facem in asa fel incat pe acei copii sa ii ajutam. Nu sa ii tampim, sa ii prostim. Noi astazi cu scoala ii chinuim si le dam in cap la copii.


Sabin Ripan: Ii facem sa urasca scoala.


Catalin Berindean: Ii facem sa urasca scoala. Exact, exact. Sunt tot mai putini profesorii cu har. E foarte important. Nu ca ar fi fost mai demult mai multi. Mult mai multi. Dar au fost. Sa stiti ca astazi profesorii cu har sunt tot mai putini. Sigur motivele sunt ... financiare. Dar nu numai financiare. Probabil multi care sunt facuti, si au har sa fie profesori, nu le spune nimeni in dezvoltarea lor ca ar fi buni de profesori. Probabil, trebuie si asta sa iti spuna cineva, sa te formeze. Sa iti spuna: uite, tu ai fi bun ca profesor. Pe un anumit domeniu. Pe literatura, pe matematica. Ai anumite caracteristici de personalitate. Noi si aici stam foarte prost. Exista atatea teste clare pentru a indentifica la un om ce tip de personalitate are. Si astea sunt niste lucruri pe care trebuie sa le facem in scoala. Trebuie sa le spunem la copiii aceia: Ba, sunt unii introvertiti, sunt unii extrovertiti. Tu, daca esti asa, uita pentru asta esti bun, daca esti asa esti bun pentru asta. Trebuie sa vezi cum te comporti, sau ce e bun pentru tine. Sunt o multime de lucruri care toate tin de scoala si de educatie.


 


 

Galerie Foto

Catalin_Berindean_2
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

Negru Vasilica  | #20046
Pas cu pas, spre castiguri! Vino acum in echipa noastra si te vom indruma pas cu pas, cu mare atentie si grija, pentru ca tu sa inveti totul si sa castigi bani foarte repede! Avem mare nevoie de colaboratori harnici, seriosi si ambitiosi! Lasa prostiile si incepe sa castigi bani! E real si extrem de serios totul! Cere-ne mai multe detalii si informatii la adresa de email:vasilica.negru@yahoo.com
Ioana  | #20050
Un proiect minunat! Daca pana acum nu ai reusit sa-ti indeplinesti cel mai drag vis, e timpul sa reinvii speranta! Acum exista acest proiect in care se implica deja foarte multi oameni, cu rezultate excelente. Suntem in plina ascensiune si vei da tot timpul peste noi, asa ca alatura-te noua acum si incepe sa castigi si tu bani, la fel cum deja au castigat si alti oameni! Cere acum detalii mai multe la adresa de email: geana.ioana2000@yahoo.com
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1120 (s) | 35 queries | Mysql time :0.026748 (s)

loading...