News Flash:

Viitorul e aproape: Un oras va avea taxiuri fara sofer

16 Noiembrie 2013
782 Vizualizari | 0 Comentarii
Orasul britanic Milton Keynes, cu o populatie de 218.000 locuitori, se pregateste sa puna in exploatare o retea de taxiuri robotizate, care vor functiona fara sofer.

In afara serviciului impecabil pe care ar trebui sa-l asigure robotizarea, specalistii conteaza pe o buna siguranta in trafic, dat fiind ca sistemul exclude posbilitatea unei erori umane la condus, informeaza Pravda.

Avem dreptul sa fim optimisti

Trebuie sa recunoastem ca progresul tehnic merge rapid. Pe vremea primelor "Dacii", multi dintre noi nu prea auziseram de servofrana sau de servodirectie, iar schimbarea automata a vitezelor parea din domeniul basmelor.

Generatia veche, cea care a apucat anii '30, isi mai aminteste chiar si de motorul fara antigel si fara pompa de lichid. Pe masura ce apa scadea in radiator, soferul oprea la o cismea sau la o fantana, ca sa toarne apa cu galeata, direct in radiator. Mai circulau pe sosele asemenea masini, inainte de razboi.

Saltul spectaculos pe care l-a facut tehnica in cateva decenii ne da dreptul la optimism privind viitoarele masini fara sofer, dotate cu senzori de trafic si tot ce mai trbuie, ca sa ajunga la destinatie conform programului comandat.

Britanicii la care m-am refert la inceput au socotit insa ca problema trebuie demarata numai in spatiul unui oras de marime medie si numai cu un electromobil, comenzile si controlul in cazul motorului cu ardere interna fiind prea complicate.

Masina va sti sa parcheze singura

Initiativa a pornit acum doi ani, cand gigantul auto General Motors anunta ca pregateste un nou tip de transport urban, cu electromobile conduse robotizat. Noua masina va fi compacta, va avea numai doua locuri si se va realiza prin colaborare cu Chevrolet, cu compania americana Segway si cu firma SAIC din China.

Faptul ca autonomia de drum a electromoblului este de doar 40 km explica motivul pentru care, in etapa actuala, este recomandata probarea sistemului in mediul urban.

Desi compacta sub aspect constructiv, masina are toate facilitatile pe care le poate oferi tehnica moderna: controlul microclimatului din habitaclu, navigarea pe baza programului prestablit, comenzi fara fir.

Senzorii de distanta ii vor permite masinii sa se strecoare usor intr-un trafic aglomerat, dar si sa se instaleze singura la parcare, in conditii de precizie si siguranta. Datorita senzorilor, se considera toeretic exclus riscul unor tamponari sau a lovirii pietonilor.

Cei de la Generla Motors s-au gandit si la o varianta unde parbrizul, devenit nefunctional, sa fie inlocuit cu un ecran semi-interactiv, pe care sa fie accesibil un ziar, un document sau un program de Internet.

Costul transportului va fi echitabil

Daca prevederile vor decurge normal, programul ar trebui sa se realizeze in patru ani, avand in prima etapa un traseu fix: intre gara si principalul centru comercial al orasului.

Pe de o parte, acesta este traseul cel mai solicitat, iar pe de alta parte traficul sustinut din zona va permite verificarea tuturor elementelor prevazute cu privire la siguranta.

Planul prevede punerea in circlatie a 20 vehicule cu titlu experimental in anul 2015 si dotarea intregii retele in 2017.

Initiatorii au calculat si tariful unei calatorii. Calatoria se va incadra intre doua lire sterline si trei lire si jumatate, ceea ce pare echitabil, in raport cu costurile transportului urban in Marea Britanie.

Viitorul tractiunii electrice nu se pune in discutie

Sociologii si psihologii, care studiaza viitoarea reactie a publcului, considera ca acesta ar putea fi rezervat fie datorita designului neasteptat pe care il impune un vehicul compact, fie datorita simtului conservator al fiintei umane: calatorului ar putea sa i se para bizara calatoria nesupravegheata de sofer.

Este insa posibil ca aceasta inhibare sa dispara daca succesul actiunii va deveni public, iar orasul va fi vizitat de turisti din toata tara sau chiar de peste hotare, dornici sa vada noul sistem de transport.

O experienta de decenii a demonstrat insa ca factorii emotivi cedeaza in fata progresului tehnic si vor ceda cu atat mai mult cu cat toate concluziile specialistilor duc la ideea ca, pana in anul 2050, se va impune tractiunea electrica, pe de o parte prin imputinarea dramatica a rezervei de hidrocarburi ale planetei, iar pe de alta parte din considerente ecologice.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1078 (s) | 33 queries | Mysql time :0.033144 (s)