News Flash:

Raport al Camerei de Conturi Cluj: Finantari ilegale din partea primariei pentru festivalul UNTOLD

23 Noiembrie 2016
1816 Vizualizari | 0 Comentarii
Finantari ilegale pentru UNTOLD

Un raport al Camerei de Conturi Cluj, referitor la activitatea financiara a Primariei Cluj-Napoca si facut public de catre ZiardeCluj.ro., dezvaluie date alarmante cu privire la finantarea ilegala a festivalului UNTOLD.

In fapt, in anul 2015 au fost acordate finantari nerambursabile unor asociatii si fundatii pentru activitati care au generat profit, fiind cauzata o paguba efectiva bugetului local in suma de 5.650.165 lei, la care au fost calculate dobanzi penalizatoare in suma de 377.420 lei, astfel:

La Federatia SHARE Cluj-Napoca, in suma de 3.402.016 lei, pentru proiectele "Rezervarea artistilor internationali pentru programul 2015" respectiv "Tineret•Cluj-Napoca 2015".

Urmare HCL nr. 479/03.12.2014, in baza careia a fost intocmit Contractul nr. 443167/424/08.12.2014 si HCL nr. 108/09.03.2015, in baza careia a fost intocmit Contractul nr. 107648/424/18.03.2015, a fost acordata nelegal suma de 3.402.016 lei Federatiei SHARE Cluj-Napoca, in vederea realizarii Proiectelor "Rezervarea artistilor internationali pentru programul 2015" respectiv "Tineret•Cluj-Napoca 2015", in care ponderea o reprezinta organizarea de festivaluri si concerte, precum FESTIVALUL UNTOLD, activitati care au generat profit (incasari din bilete vandute, comert stradal la festivalul UNTOLD reprezentand 20% din incasarile tuturor comerciantilor, inclusiv TVA), activitati publicitare.
Untold 

Prin Bugetele de venituri si cheltuieli ale proiectelor, se prezinta nejustificat de fiecare data ca veniturile realizate in cadrul acestora sunt egale cu cheltuielile, adica nu genereaza profit, la venituri fiind inscrisa doar partea de finantare nerambursabila de 90%, respectiv 89,19%, si contributia proprie a beneficiarului de 10%, respectiv 10,81%, desi din executia proiectului se realizeaza venituri generatoare de profit, din vanzarea de bilete, prestatii de publicitate si activitati comerciale (in cazul de fata 20% din toate incasarile de produse de pe aria de desfasurare a festivalului, pusa la dispozitie gratis de catre Primaria municipiului Cluj-Napoca), din donatii, sponsorizari si alte finantari. In bugetetele de venituri si cheltuieli la randurile privind veniturile proiectelor din donatii, sponsorizari sau alte surse este trecut 0 (zero). Urmare, atat bugetele de venituri si cheltuieli cat si rapoartele financiare intermediare si finale nu reflecta realitate privind activitatea proiectelor, atat cea propusa cat si cea realizata, precum si rezultatele obtinute.

Precizam ca pentru acelasi proiect Federatia SHARE Cluj-Napoca a beneficiat de finantare nerambursabila si de la Consiliul Judetean Cluj, prin HCJ nr. 82/2015, in suma de 70.000 lei.

Din Rapoartele finale intocmite de beneficiar, se constata ca din bugetul local al municipiului Cluj-Napoca, din finantarea nerambursabila acordata "in completarea veniturilor proprii si a celor primite sub forma de donatii si sponsorizari", au fost acoperite cheltuielile Federatiei SHARE Cluj-Napoca (inclusiv festivalul UNTOLD) in procent de 87,33%, respectiv 3.402.016 lei, iar contributia proprie a beneficiarului este de 493.209 lei, reprezentand 12,67%, fiind omisa finantarea primita de la bugetul judetului Cluj, de 70.000 lei, precum si veniturile realizate din vanzarea biletelor, in suma de 9.284.331 lei, veniturile din activitatile comerciale si publicitare, sponsorizarile si donatiile.

Anuntul Federatiei SHARE Cluj-Napoca, privind vanzarea de bilete si acces camping, la UNTOLD FESTIVAL 2015 Cluj-Napoca, a fost urmatorul:

  • Bilete de o zi UNTOLD FESTIVAL 2015
o Bilet de o zi - 129 de lei + taxe = 138,03 de lei
o Bilet VIP de o zi - 229 de lei + taxe = 245,03 de lei
  • Abonamente pe 4 zile UNTOLD FESTIVAL 2015
o Abonament standard - 289 de lei + taxe = 309,23 de lei
o Abonament standard + Camping 4 zile - 338 de lei + taxe = 361,66 de lei
o Abonament VIP - 449 de lei +taxe = 480,43 de lei
  • Camping la UNTOLD Festival 2015
o Acces camping pentru 1 persoana/4 zile - 49 lei + taxe = 52,43 de lei
o Acces caravan/rulota pentru 1 persoana/4 zile - 49 de lei + taxe = 52,43 de lei
o Acces complet - 299,60 de lei.

 

Potrivit declaratiei depuse la UATM Cluj-Napoca privind impozitul pe spectacole, au fost realizate venituri din vanzarea de bilete in suma de 9.284.331 lei, pentru care a fost declarat un impozit pe spectacole in suma de 427.079 lei. Din impozitul datorat bugetului local a fost achitata in anul 2015 doar suma de 45.176 lei, Federatia SHARE Cluj-Napoca avand obligatii catre bugetul local la 31.12.2015 in suma de 414.262 lei (381.903 lei impozit pe spectacole si 32.358 lei majorari de intarziere aferente), achitate doar in 2016.
Astfel, doar din vanzari de bilete (conform declaratiei proprii) au fost realizate venituri declarate de organizatori in suma de 9.284.331 lei, de 2,38 ori mai mult decat valoarea declarata a proiectului de 3.895.225 lei, reiesind doar de aici un profit generat de acest proiect in suma de 5.389.106 lei.

Potrivit datelor din declaratia privind impozitul pe spectacole, pretul biletelor declarat pentru impozitare este mai mic decat cel inscris pe afise si in anunturile efectuate, astfel: 278 bilete cu 27,52 lei, 3.727 bilete cu 44,95 lei, 121 bilete cu 45,87 lei, 3.348 bilete cu 91,74 lei, 2.948 bilete cu 118,35 lei, 5.317 bilete cu 137,61 lei, etc., fata de pretul cel mai mic al unui bilet pe o zi, prezentat in materialele publicitare, de 139,32 lei. Diferenta de pret este de cel putin 624.312 lei, la care revine un impozit pe spectacole de 31.215 lei (624.312 lei x 5%).
Sponsori in realizarea proiectului, pentru care au fost efectuate servicii de publicitate si care au sustinut festivalul prin sponsorizari si donatii, au fost: SC Ursus SA Cluj-Napoca - Partener Principal, Banca Transilvania - Partener Oficial, Absolut SRL - Powered by, Coca - Cola - Brought to you by, Țiriac Auto, Durex, Nescafe, McDonald's, Naturlich, KFC, Google, Digi Mobil, HTC, EuroGsm, Cinema City, Iulius Mall & Palas, Fratelli Group, PMA Invest, Daisler Print House, HaHaHa Production, Wens Travel, Radio ZU, ZU TV, Antena 1, Antena Stars, Mediatrust, etc., de la care au fost incasate sume importante care nu au fost evidentiate in bugetul si rapoartele intocmite.

Potrivit prevederilor pct. XII din Regulamentul de desfasurare al festivalului UNTOLD, organizatorii au desfasurat activitati comerciale, generatoare de profit, instaurind in spatiile puse gratuit la dispozitie de catre Municipiul Cluj, reguli proprii, astfel:
"PRODUSELE SI MODALITATEA DE PLATA DIN CADRUL FESTIVALULUI:
1. In zonele destinate Festivalului vor exista puncte de unde Participantii pot obtine produsele si serviciile puse la dispozitie de catre Organizator.
2. Participantii au obligatia sa foloseasca in incinta Festivalului doar metodele si instrumentele de plata stabilite de Organizator.
3. Modalitatea de plata pentru produsele si serviciile din zonele Festivalului este Cardul oficial contactless al festivalului, FESTIPAY.
4. La intrarea in zonele Festivalului, fiecare Participant are posibilitatea de a si procura Cardul FESTIPAY, cu care poate achizitiona produsele si serviciile disponibile in cadrul Evenimentului.
5. Plata cu numerar in perimetrul festivalului este strict interzisa, in afara zonelor de Credit Points.
PROCEDURA PRIVIND TRANZACTIILE IN SISTEMUL ELECTRONIC PE PERIOADA FESTIVALULUI:
 La intrarea in zonele Festivalului, dupa obtinerea bratarii, fiecare Participant va trece pe la Credit Points pentru obtinerea Cardului FESTIPAY;Ø
 Cardul FESTIPAY va fi singura modalitate de plata in cadrul Festivalului.Ø
Obtinerea Cardului FESTIPAY
 Doar procurarea unui astfel de Card FESTIPAY da posibilitatea Participantului sa-si achizitioneze produsele/serviciile puse la dispozitie de Organizator in zonele destinate Festivalului;Ø
 Pentru obtinerea unui Card FESTIPAY fiecare Participant va avea obligatia de a plati o garantie de 5 lei, credit ce nu va fi disponibil pe Card, dar care se va restitui Participantului la momentul returnarii Cardului;Ø
 Dupa obtinerea Cardului, Participantul are obligatia incarcarii acestuia cu orice suma -credit, cu conditia ca prima incarcare sa de minim 50 RON; 1 leu = 1 creditØ
 Pentru fiecare incarcare Participantul va primi o chitanta pentru creditul depus pe Card, chitanta ce va contine si un cod unic de utilizator;Ø
 In situatia in care Participantul isi pierde Cardul, se poate prezenta cu chitanta la Credit Points, iar operatorii de acolo vor bloca cardul pierdut. In acest caz, Participantul pierde garantia de 5 lei depusa la procurarea Cardului;Ø
 Participantii au posibilitatea sa-si incarce Cardul de cate ori doresc, dar fiecare incarcare trebuie sa aiba o suma minima de 10 lei.Ø
 Incarcarea/Reincarcarea Cardului se poate efectua fie prin numerar, fie prin intermediul unui card bancar.Ø
Achizitia produselor/serviciilor de la comercianti:
 Participantul isi alege produsul dorit, moment in care Comerciantul bifeaza suma in POS;Ø
 Fiecare Participant are obligatia sa verifice suma bifata de Comerciant in POS, iar dupaverificare atinge Cardul de terminalul POS pentru efectuarea platii;Ø
 Creditul se scade cu valori intregi, 1 leu = 1 Credit."Ø

Spatiile de desfasurare a Festivalului UNTOLD, in perioada 30 iulie - 02 August 2015, sunt precizate la pct. I.4 din Regulament: "Cluj Arena, Sala Polivalenta, Parcul Central „Simion Barnutiu", Piata Unirii, Strandul Sun, precum si extensiile aferente: Campingul - Livada Palocsay, Campus Observator, Campus Hasdeu, Parcari."

Estimand in baza datelor din Raportul intocmit de organizatori, au fost realizate venituri din activitatile comerciale in suma de cel putin 2.400.000 lei (240.000 festivalieri x 50 lei suma minima card x 20%).
Avand in vedere ca, potrivit art. 5 din Regulament, finantarile nerambursabile acordate sunt in completarea veniturilor proprii si a celor primite sub forma de donatii si sponsorizari (nefiind legala acordarea de finantari pentru activitati generatoare de profit), finantarea nerambursabila acordata nu se justifica.

Din Balanta de verificare intocmita la data de 31.12.2015, anexata la Raportul final depus la Consiliul Judetean reiese ca la data acordarii finantarii nerambursabile, Federatia Share Cluj-Napoca a avut un profit nerepartizat de 2.350.991 lei, iar la data de 31.12.2015 un profit de 873.370 lei, clienti neincasati in suma de 1.048.162 lei, disponibilitati in conturi la banci in suma de 3.816.542 lei si disponibilitati in casa in suma de 2.704.534 lei, fiind declarata platitoare de TVA, rezultand fara echivoc ca desfasoara activitati generatoare de profit.

Intrucat finantarile nerambursabile nu pot fi acordate si utilizate pentru activitati generatoare de profit, este nelegala finantarea acordata Federatiei SHARE Cluj-Napoca pentru organizarea Festivalului UNTOLD si a altor activitati generatoare de profit.

Pentru aceste considerente suma acordata Federatiei SHARE Cluj-Napoca, de 3.402.016 lei, reprezinta o paguba efectiva cauzata bugetului local, aferent careia au fost calculate dobanzi penalizatoare, conform prevederilor legale, in suma de 296.815 lei, pe perioada de la data acordarii si pana la data de 15.04.2016.

Prejudiciul cauzat doar bugetului municipiului Cluj-Napoca, ca urmare a acestor activitati nelegale a fost in suma de 3.698.831 lei, reprezentand finantarea nerambursabila acordata si decontata Federatiei SHARE Cluj-Napoca, precum si dobanzile aferente.
Potrivit prevederilor legale finantatorul are obligatia de a proceda la verificarea documentatiei depusa de beneficiar, de inscrierea in buget si in rapoartele intocmite a tuturor surselor de finantare, atat la momentul incheierii contractului cat mai ales pe perioada derularii acestuia, iar o abordare contrara lipseste de substanta criteriul imperativ prevazut de catre actul normativ.

In acest sens s-a constatat ca finantatorul nu a efectuat nici o verificare cu privire la evidentierea veniturilor, nici la momentul incheierii contractului si nici pe parcursul executarii acestuia.

Pe parcursul implementarii proiectelor, beneficiarul fondurilor a depus documente inexacte, intocmite de catre presedintele organizatiei Pop Vlad si responsabilul financiar al organizatiei Buta Ioan Bogdan, avand ca rezultat obtinerea pe nedrept, nelegal, de finantari nerambursabile.

Documentele prezentate au vizat indeplinirea conditiilor de eligibilitate, in cadrul procedurilor de selectie de oferte pentru atribuirea contractelor de finantari nerambursabile si prezentarea unei activitati generatoare de profit ca o activitate nonprofit, actiuni care au avut ca rezultat obtinerea pe nedrept a fondurilor respective.

Elementul material al abaterii nu consta numai intr-o acţiune comisiva, ci intr-o inacţiune, respectiv omisiunea de a furniza, cu ştiinţa, datele cerute potrivit legii pentru obţinerea de fonduri nerambursabile, intrucat fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept a acestor fonduri. In cazul acestei fapte are loc o inducere in eroare a autoritaţii competente, de aceasta data prin informari deficitare, realizate prin ascunderea unei stari de fapt ori de drept, care daca ar fi fost cunoscuta ar fi condus in mod automat la neeligibilitatea acestui proiect şi la neacordarea de fonduri. Ceea ce este esenţial insa, este ca aceasta omisiune a fost intenţionata, respectiv faptuitorul a avut reprezentarea exacta a consecinţelor omisiunii de a furniza datele cerute potrivit legii.

Sunt date cerute potrivit legii acele informaţii privitoare la situaţia juridica, economica, financiara, personala a solicitantului care decurg din toate actele normative indiferent de natura juridica a acestora, ce stabilesc condiţiile de eligibilitate pentru a avea acces la fondurile nerambursabile. In cazul documentelor incomplete s-a apreciat ca acestea sunt inscrisurile care nu cuprind toate datele necesare pentru o corecta interpretare a realitaţii la care se refera, date care daca ar fi fost cuprinse in act ar fi produs alte efecte juridice decat cele pe care actul inform le prezinta. In schimb, omisiunea de prezentare a tuturor datelor cerute potrivit legii este incidenta deoarece nu sunt oferite toate informaţiile, care daca ar fi fost cunoscute ar fi condus la imposibilitatea obţinerii finanţarii. In cazul documentelor prezentate avem de a face cu o triere a acestora, in sensul ca au fost depuse doar acele documente care convin şi care au asigurat obţinerea finanţarii.

Precizam mai jos si alte abateri cu privire la acordarea si decontarea acestei finantari nerambursabile, pentru activitati care nu se incadreaza la cele eligibile.

Pentru organizarea acestui festival, finantarea nerambursabila a fost impartita pe doua proiecte, primul avand ca perioada de derulare conform art. 4 din contract, 10 zile, respectiv 05.12.2014-15.12.2014, purtand denumirea "Rezervarea artistilor internationali principali pentru programul 2015", iar finantarea acordata de la bugetul local a fost de 1.800.000 lei, 90% din valoarea totala estimata de 2.000.000 lei.

La acordarea acestei sume pentru rezervarea artistilor nu au fost avute in vedere principiile care stau la baza atribuirii contractelor de finanţare nerambursabila, prevazute atat in Legea nr. 350/2005, art. 4 cat si in Regulament, si anume:
"a) libera concurenţa, respectiv asigurarea condiţiilor pentru ca persoana fizica sau juridica ce desfaşoara activitaţi nonprofit sa aiba dreptul de a deveni, in condiţiile legii, beneficiar;
b) eficacitatea utilizarii fondurilor publice, respectiv folosirea sistemului concurenţial şi a criteriilor care sa faca posibila evaluarea propunerilor şi a specificaţiilor tehnice şi financiare pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabila;
c) transparenţa, respectiv punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabila;
d) tratamentul egal, respectiv aplicarea in mod nediscriminatoriu a criteriilor de selecţie şi a criteriilor pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabila, astfel incat orice persoana fizica sau juridica ce desfaşoara activitaţi nonprofit sa aiba şanse egale de a i se atribui contractul respectiv;
e) excluderea cumulului, in sensul ca aceeaşi activitate urmarind realizarea unui interes general, regional sau local nu poate beneficia de atribuirea mai multor contracte de finanţare nerambursabila de la aceeaşi autoritate finanţatoare;
f) neretroactivitatea, respectiv excluderea posibilitaţii destinarii fondurilor nerambursabile unei activitaţi a carei executare a fost deja inceputa sau finalizata la data incheierii contractului de finanţare."

De asemenea la art. 9 lit. h) din Regulament este prevazut ca principiu:
"Anualitatea, in sensul derularii intregii proceduri de finantare in cadrul anului calendaristic in care s-a acordat finantarea nerambursabila din bugetul local", ori rezervarea artistilor, a reprezentat o plata externa in anul 2014, pentru o activitate desfasurata in Cluj-Napoca in anul urmator, 2015.

La art. 5 din contract se precizeaza: "Obligatiile beneficiarului sunt: ...j) sa aplice procedura de achizitie prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, atunci cind, pentru indeplinirea obligatiilor contractuale, achizitioneaza din fonduri publice nerambursabile produse, lucrari sau servicii," obligatie reiterata si la art. 9 alin 5.

Dar, desi Federatia SHARE Cluj-Napoca nu a respectat aceasta obligatie, fiind incalcate principiile privind achizitiile publice prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, autoritatea finantatoare a virat suma de 1.800.000 lei, cu OP nr. 3556/15.12.2014, fara sa existe documente justificative legal intocmite, contrar prevederilor art. 7 din contract.
In justificarea platii este prezentat Contractul nr. DG141110-07/11.12.2014, incheiat cu European Event Service din localitatea Troisdorf, Germania (la doar trei zile de la semnarea contractului de finantare), in care serviciile achizitionate sunt in suma de 904.000 EURO, din care suma de 452.000 EURO (50%) se achita pana la 15.12.2014, iar suma de 452.000 lei cu 45 zile inainte de spectacol, care va dura intre 90-120 minute, etc., precum si factura externa nr. 051.214/11.12.2014 emisa de European Event Service Troisdorf Germania si un OP nevizat de banca din 15.11.2015, pentru European Event Service, dar nu in Germania ci in Danemarca.
In cazul de fata achizitia nu a fost desfasurata cu respectarea principiilor precizate la art. 2 din OG nr. 34/2006, precum: tratamentul egal; transparenţa; proporţionalitatea si eficienţa utilizarii fondurilor, intrucat in aceeasi zi in care a fost inregistrat si semnat (seful serviciului juridic semnand doar in 11.12.2014) Contractul de finantare nerambursabila de la bugetul local, pentru suma de 1.800.000 lei, organizatorul Vlad Pop primeste pe email-ul personal, trei oferte cu diferente de cate 16.000 EURO, pentru rezervarea artistilor, in suma de 904.000 EURO, 920.000 EURO si 936.000 EURO. Precizam ca potrivit prevederilor din OG nr. 34/2006, inainte de a primi ofertele, trebuiau parcurse etapele intocmirii caietului de sarcini, care trebuie sa conţina, in mod obligatoriu, specificaţii tehnice, iar apoi sa aiba loc achizitia serviciilor.

Cu privire la cheltuielile acceptate la plata, s-a constatat ca sunt unele care nu au la baza documente justificative legal intocmite, precum cele cu masa, fara lista persoanelor care au beneficiat de aceste servicii, semnatura si datele lor de identificare (nerespectand prevederile din anexa nr. 9 din Regulament).

Desi Festivalul Untold a fost finantat de la bugetul local prin Federatia SHARE Cluj-Napoca, marca UNTOLD nu a fost inregistrata de catre aceasta, ci de o societate comerciala nou infiintata a celor din conducerea Federatiei SHARE Cluj-Napoca, arata clujust.ro


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

Galerie Foto

Untold
untold finantari ilegale primaria cluj
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1282 (s) | 32 queries | Mysql time :0.036226 (s)