News Flash:

TOTI SOFERII FAC GRESEALA ASTA! Cum TREBUIE sa CONDUCI de fapt pe TIMP DE IARNA. Manevra pe care e musai sa o stii!

5 Ianuarie 2016
1016 Vizualizari | 0 Comentarii
Sunteti siguri ca stiti si aplicati cele mai importante reguli la sofatul pe timp de iarna?

Cei mai multi dintre noi credem ca stim ce trebuie sa facem cand mergem cu masina pe zapada iarna. Dar sunteti siguri ca stiti si aplicati cele mai importante reguli la sofatul pe timp de iarna?

Anvelope si lanturi de iarna


Trebuie folosite anvelope de iarna, precum si lanturi antiderapante cand conditiile o cer. Nici nu ar trebui sa iesiti cu masina pe drumurile inzapezite daca nu aveti anvelope de iarna corespunzatoare si lanturi auto in portbagaj (sau alte accesorii antiderapante). Despre cei care circula cu anvelope de vara iarna nu mai amintim cat de iresponsabili sunt.

Cauciucurile de iarna au o compozitie care le permite o rezistenta mai buna la temperaturile joase, precum si un desen al benzii de rulare care asigura o aderenta mai buna. Nu inseamna ca veti avea masina dotata cu senile, dar, in mod clar, anvelopele de iarna sunt mult mai bune iarna decat cele de vara. Sunt mai bune si decat pneurile intermediare, de vara/iarna.

Nu va ganditi ca veti face o mica economie daca luati doar doua anvelope de iarna, pentru rotile motoare. De exemplu, daca doar rotile fata sunt echipate cu penuri de iarna, iar cele din spate cu unele neadaptate sezonului, se pot produce derapaje in foarte multe situatii (mai ales in viraje, dar si la franarile bruste), care ulterior se soldeaza cu niste cheltuieli mult mai mari in service.

Folclorul mai spune ca e bine sa dezumfli putin cauciucurile iarna – fals. Pneurile de iarna sunt concepute sa ruleze la o anumita presiune nominala, recomandata de constructor. Dezumflarea lor poate duce la pierderea presiunii, deteriorarea pneului si chiar la pierderea controlului masinii.

Pneurile de iarna au, insa, si ele limitele lor. In caz de zapada abundenta sau zapada inghetata, este necesara montarea lanturilor de iarna. Acestea se monteaza pe rotile puntii motoare (daca aveti tractiune 4×4, este necesara montarea lanturilor de zapada pe toate cele patru roti) si pot fi folosite la viteze mult mai mici – in general, intre 50 si 80 km/h, in functie de specificatii.

Atentie, nu rulati pe asfalt uscat cu lanturile de iarna montate pe pneuri. Pe langa faptul ca zgomotele la rulare cresc mult, iar directia nu va mai fi la fel de usor de manevrat, mult mai important este ca se deterioreaza atat lanturile, cat, mai ales, cauciucurile. Deci este preferabil sa pierdeti putin timp pentru demontarea/montarea lanturilor, in functie de imprejurari.

In cazul in care trebuie sa montati lanturi antiderapante cand sunteti pe drum, asigurati-va ca va opriti cat mai departe de carosabil, iar pe autostrada nu faceti aceasta operatiune pe banda de urgenta, ci doar in parcari. Exista intotdeauna un risc major sa fiti observat prea tarziu sau sa fiti implicat intr-un accident provocat de cineva care nu e la fel de prevazator si atent iarna.

Trebuie sa avem o vizibilitate buna

De multe ori, iarna, pare comic atunci cand vedem masini circuland cu 10 cm de zapada pe ele, soferul uitandu-se printr-un “hublou” prin pabriz, in rest geamurile fiind acoperite cu zapada sau gheata. Insa o vizibilitatea proasta este mai mult decat periculoasa. Este necesara curatarea masinii astfel incat sa obtinem o vizibilitate cat mai buna.

Inainte de a pleca, trebuie curatate geamurile de zapada si gheata, dar si oglinzile retrovizoare. Atentie, racletele ieftine pot produce zgarieturi pe parbriz, deci e de preferat folosirea unui spray anti-inghet pentru geamuri si o racleta cu un plastic mai moale. Daca aveti posibilitatea, e bine sa acoperiti parbrizul si luneta cu o husa, in cazul in care nu aveti un garaj. Atentie la stergatoare – deteriorati cauciucul daca dati jos gheata de pe ele cu racleta.

Poate fi o mare problema accesul in masina daca in incuietori a intrat apa si a inghetat, deci e bine sa folositi un spray anti-inghet si in acest caz – lucru valabil la masinile fara telecomanda. In rest, cea mai intalnita problema este “nu pot deschide usa!”.

Acest fenomen este cauzat de inghetarea apei infiltrate intre rama usii si caroserie – nu trageti foarte tare, riscati sa stricati manerele, incercati mai bine sa curatati gheata din santuri si sa trageti usor de marginile portierei, daca aceasta se intredeschide. Puteti incerca si alte portiere, daca nu se ‘deschide cea a soferului, ceea ce va presupune ulterior si abilitati de contorsionist pentru a ajunge la volan…

Nu doar geamurile si oglinzile trebuie curatate, ci si blocurile optice

Multi considera ca arunca banii pe fereastra daca merg la spalatorie iarna. Fals. Nu e un moft care tine de aspectul masinii, ci un lucru care previne coroziunea tablei si deteriorarea vopselei. Este recomandata spalarea masinii o data pe saptamana, mai ales in conditii de iarna grea.

Zapada pusa pe masina antreneaza si diverse particule de praf, care devin abrazive, mai ales daca se folosesc raclete dure, de exemplu. In zgarieturile fine de pe caroserie intra apa si praf, iar inghetul face zgarieturile zgarieturile de suprafata sa devina adevarate puncte de formare a ruginii.

In general, caroseriile galvanizate nu au astfel de probleme, dar, in functie de modalitatea de deszapezire, exista intotdeauna riscuri. Spalarea la intervale regulate a caroseriei masinii scade riscul ca murdaria sa afecteze caroseria, geamurile sau blocurile optice. Nu este recomandabil ca iarna sa spalati masina la instalatii automate cu perii dure, chiar daca acest lucru inseamna o economie de timp.

Sa nu uitam ca iarna se foloseste material anti-derapant pe drumuri – in general sare. Sarea este foarte coroziva si, daca nu este indepartata cat mai repede, poate afecta serios tabla masinii. Acest lucru este valabil mai mult in partea de sub masina, foarte expusa, dar si elementele suspensiei sau discurile si etrierele de frana pot avea de suferit. Prin urmare, la spalatorie cereti o atentie mai mare la curatarea masinii pe dedesubt.

Spalarea cauciucurilor, indeosebi a canalelor de pe banda de rulare, nu este o prostie. In santuri se acumuleaza diverse particule de praf, sare, pamant, care, daca se tot aduna in timp, afecteaza performantele de aderenta ale cauciucului, dar pot produce si deteriorarea acestuia.

Pornirea si plecarea cu masina

Cand intri in masina iarna, constati, de cele mai multe ori, ca inauntru e la fel de frig ca afara, iar volanul este foarte rece. Multi prefera sa dea drumul la motor si la instalatia de incalzire cateva minute, inainte de a pleca. Este mai bine sa plecati cat mai repede dupa pornirea motorului.

In cazul in care tineti motorul deschis la ralanti si porniti instalatia de incalzire, acesta va consuma mai mult, deci va emite mai multe particule nocive in atmosfera. Daca va puneti in miscare cat mai repede dupa pornirea motorului, regimul termic va creste mai repede, catalizatorul va ajunge mai repede la temperatura nominala, iar emisiile si consumul vor fi mai reduse.

Daca nu sunteti chiar ecologisti, atunci poate va pasa de buzunar: la ralanti, motorul se incalzeste mai greu, deci uzura componentelor este mai mare, mai ales in conditii de temperatura scazuta. In plus, sistemul electric este suprasolicitat de instalatia de incalzire daca masina nu este in mers, deci probabilitatea unor probleme electrice creste.

Pe zapada, se porneste usor, nu se bruscheaza masina

Majoritatea covarsitoare a masinilor de la noi sunt dotate cu ambreiaj mecanic si cutii de viteze manuale. Prin urmare, este necesara o dozare mai atenta atat a pedalei de accelerare, cat si a celei de ambreiaj.

In primul rand, trebuie sa va asigurati ca rotile sunt drepte, axial pe directia masinii. E adevarat ca acest lucru e mai greu cand masinile sunt parcate una dupa alta, dar astfel se evita probleme la diferential sau planetare.

Motorul trebuie turat putin, in general pe la 2.000-2.500 rpm – nivelul turatiei depinde si de tipul motorului, pe benzina sau diesel. Daca, in conditii normale, folosim treapta intai pentru plecarea de pe loc, iarna, pe zapada, este de preferat utilizarea treptei a doua. Acest lucru, insa, necesita o minima acomodare si experienta, de multe ori motorul oprindu-se (caleaza) daca nu se dozeaza corect pedala de ambreiaj.

Din pacate, nu exista niste reguli universal valabile pentru toate masinile la pornirea de pe loc pe zapada, insa cel mai important este sa nu se bruscheze pedalele, mai ales cea de ambreiaj. Daca ambreiajul este lasat prea repede, in treapta intai, exista riscul ca rotile sa patineze. Cand realizati ca rotile incep sa patineze, trebuie lasata putin pedala de acceleratie, pana cand isi recapata aderenta, avand totodata grija sa nu calati motorul.

Nu are rost sa incercati sa iesiti cu masina dintr-un loc inzapezit fara a da zapada la o parte. Prin urmare, e bine sa aveti o lopatica de zapada si sa nu faceti nazuri la putina munca fizica. De bun simt este sa nu aruncam zapada pe masina vecinului de parcare sau la rotile acestuia…

Atentie la masinile echipate cu sistem anti-derapaj ASR. In multe cazuri, acesta trebuie decuplat pentru a putea porni de pe carosabil alunecos sau acoperit cu zapada – asta deoarece sistemul comanda franarea rotilor si “taie” acceleratia daca sesizeaza tendinta de derapare a rotilor.

In cazul cutiilor automate, daca aveti, pe langa P, R, N, D si posibilitatea de a alege treapta a 2-a sau a 3-a, puneti levierul in aceasta pozitie, pentru a putea porni lin si fara a derapa de pe loc.

Rularea pe timp de iarna

Zapada este foarte inselatoare si poate ascunde gheata, asa incat principala “arma” pe timp de iarna este conducerea foarte preventiva si renuntarea la vitezomanie. Circulati cu viteza redusa si fiti foarte atenti la trafic.

E recomandabil ca, pe drumurile inzapezite, sa circulati mai incet decat va impun limitele de viteza legale. Astfel, puteti fi mai atenti la trafic si puteti reactiona mai devreme in caz de necesitate.

Este indicat sa incercati permanent sa intuiti ce se poate intampla in fata, nu doar cu masina din fata voastra, deci iarna atentia distributiva trebuie sa fie la cote mai mari. Prin urmare, renuntati la lucrurile care va distrag atentia in timp ce conduceti (telefoane, discutii cu pasagerii, concentrarea prea mult pe sistemele audio sau de climatizare).

Pe langa viteza redusa, este necesar sa lasati o distanta foarte mare fata de masina din fata. In trafic urban, este recomandabil sa se renunte la stilul “bara la bara” din restul anotimpurilor, deoarece un mic accident blocheaza apoi circulatia pentru foarte multa vreme si toata lumea are de pierdut.

Nu trebuie uitat de schimbarea lina a treptelor de viteza: bruscarea ambreiajului poate duce la pierderea pentru moment a aderentei si chiar a directiei. La retrogradare trebuie, de asemenea, atentie sa nu bruscati ambreiajul.

Ar fi bine sa acordati atentie si zonelor pe unde circulati si sa incercati sa anticipati pentru ce ar putea ascunde zapada – cel mai periculos lucru este poleiul sau gheata. Trecerea peste poduri sau prin tunele trebuie sa se realizeze cu viteza mai redusa, iar portiunile umbrite din paduri este mai probabil sa ascunda gheata sub zapada.

Atentie si in conditiile de drumuri pe care s-a turnat material antiderapant. Exista multe sanse ca, la fel pe asflatul cu criblura, sa va sara in parbriz o bucata de sare sau de gheata de la ceilalti participanti la trafic. Nu e deloc penibil sa mergi cu viteza cat mai redusa in astfel de portiuni, cu mana pe parbriz, pentru a opune rezistenta in cazul vreunui impact cu o pietricica.

Franarea pe timp de iarna
Folclorul spune ca iarna nu trebuie sa te atingi de pedala de frana, insa acest lucru este doar partial adevarat: trebuie, de fapt, sa dozezi foarte usor pedala de frana.

Incercati sa evitati situatiile in care trebuie sa franati brusc. Incetiniti din timp, astfel incat sa nu fie necesara franarea brusca.

Pe langa faptul ca pedala de frana trebuie actionata mai usor pe zapada decat pe asfalt uscat, atentie si la modalitatea de franare: in “cascada”.

La masinile care nu sunt echipate cu ABS, blocarea rotilor pe zapada poate surveni foarte usor, mai ales daca se franeaza mai brusc. In aceste cazuri, este recomandata o “cascada” de franari mai mici. Adica se franeaza usor, viteza masinii scazand putin, apoi se lasa pedala de frana si iar se apasa usor. Viteza scade mai incet, dar se evita blocarea rotilor – care transforma masina intr-o “saniuta” a carei traiectorie nu mai poate fi modificata, daca rotile sunt blocate.

La masinile echipate cu ABS, fenomenul de “pompare” sau de vibratii in pedala intervine mai repede pe zapada. Nu trebuie sa va speriati de acest lucru – practic, sistemul actioneaza automat in “cascada”, pentru a evita blocarea rotilor. Este recomandabil, totusi, sa nu va bazati cu totul pe ABS, deoarece distantele de franare sunt mai mari pe zapada decat pe asfalt uscat. Este recomandabil sa se aplice acelasi stil ca la masinile fara ABS.

In functie de imprejurari, nu va grabiti sa franati. Rularea intr-o treapta mai mica asigura o frana de motor eficienta. Uneori, este suficient doar sa luati piciorul de pe acceleratie pentru ca masina sa incetineasca suficient – lucru valabil, in majoritatea timpului, la viteze mici, specifice traficului urban.

La viteze mai mari, pe sosele sau autostrada, masina poate fi incetinita eficient prin schimbarea intr-o treapta inferioara. Atentie, totusi, sa manevrati usor ambreiajul, altfel bruscarea acestuia poate duce la pierderea controlului masinii. De asemenea, la viteza mare nu retrogradati cu doua sau chiar trei trepte mai jos, riscati sa produceti pagube majore motorului si cutiei de viteze. Condusul preventiv si cu viteza mai redusa este de preferat unei incetiniri de urgenta care poate provoca un accident.

In cazul in care obstacolul din fata impune franarea de urgenta, incercati sa nu va panicati prea tare. Desi pare greu, este important sa va concentrati pe modalitatea de a evita obstacolul, deci trebuie cantarite foarte rapid optiunile. In nici un caz nu va va ajuta daca va blocati cu piciorul pe frana si mainile pe volan, cu ochii la obstacolul in care, cel mai probabil, veti intra…

Redresarea masinii pe zapada

Daca aveti impresia ca trebuie sa va bazati doar pe calitatile masinii (lucru valabil indeosebi la masinile cu tractiune integrala), va inselati. Tot condusul preventiv este cel care va fereste de probleme. Circulati cu prudenta si, in caz de derapaj, incercati sa nu intrati in panica, ci concentrati-va pe redresarea masinii.

In cazul masinilor cu tractiune fata, se poate intampla ca, in curbe, inertia masinii sa conduca la un foarte pronuntat caracter subvirator. Adica masina va tinde sa alunece mai mult spre exteriorul curbei – intr-o curba la stanga riscati sa iesiti de pe sosea, intr-o curba la dreapta riscati sa intrati intr-o masina de pe contrasens.

Atunci cand se sesizeaza tendinta de derapare, in primul rand trebuie luat piciorul de pe acceleratie, pentru ca, o data cu reducerea vitezei, rotile sa capete o motricitate mai buna. Daca intrarea intr-un obstacol nu mai poate fi evitata, macar o viteza mai redusa va insemna daune mai mici.

Franarea intr-un viraj pe zapada este contraindicata, mai ales in cazul masinilor fara ABS, care nu mai pot fi redresate. Masinile cu ABS au o sansa mai mare sa ajute soferul la evitarea unui accident, deoarece directia poate fi manevrata.

Atentie si la iesirea din curba, deoarece puntea spate poate sa derapeze spre exteriorul curbei, daca viteza este prea mare. In functie de experienta celui de la volan, contrabracarea rotilor in directia spre care derapeaza puntea spate poate ajuta la redresarea masinii.

In cazul masinilor cu tractiune spate, luarea cu viteza a unei curbe pe zapada duce la supravirare – adica spatele masinii va iesi spre exteriorul curbei, iar masina va tinde sa se roteasca in jurul axei. In acest caz, redresarea este mult mai dificila, dar contrabracarea rotilor (tot in directia in care iese spatele) ajuta.

Masinile cu tractiune 4×4 le confera, de obicei, celor de la volan o incredere foarte mare. Este adevarat, motricitatea in regim 4×4 este mai buna decat in cazul unei singure punti motoare, dar acest lucru nu inseamna ca atentia soferului trebuie sa fie mai redusa. In curbele pe zapada luate in viteza, pierderea controlului unei masini cu tractiune integrala poate pune probleme majore, in general masina avand o tendinta subviratoare.

Din fericire, masinile cu tractiune integrala sunt mult mai eficient in cazul franei de motor, deoarece toate rotile sunt incetinite, iar, daca se apasa si pedala de frana, descarcarea puntii spate nu este asa de evidenta ca la o masina cu tractiune fata.

La rularea pe timp de iarna ajuta mult si prezenta unui sistem anti-derapaj sau chiar a unuia de control al stabilitatii. Aceste sisteme reactioneaza ceva mai repede decat cel de la volan in cazul pierderii aderentie in curbe, actionand atat asupra acceleratiei, cat si a sistemului de franare.

Iluminarea pe timp de iarna

Chiar daca e ziua, este necesar sa circulati cu farurile aprinse. Prin urmare, asigurati-va ca, inainte sa plecati cu masina, ati curatat blocurile optice fata si spate de zapada sau gheata. Pe timp de iarna, farurile aprinse asigura o vizibilitate mai buna pentru ceilalti participanti la trafic.

De multe ori, din cauza zapezii si a ninsorii, este mai greu sa realizezi cu ce viteza se deplaseaza o masina sau chiar sa o observi mai tarziu. Circularea cu farurile aprinse inseamna ca vei fi mai vizibil pentru ceilalti. Dar necesitatea ca farurile sa fie curate lucru este clara atunci cand se merge noaptea pe timp de iarna. Opreste-te sa cureti farurile de zapada, daca ninge, ori de cat ori remarci ca stratul de zapada a crescut pe capota sau iluminarea drumului a scazut.

Asigura-te ca ai curatat si al treilea stop de frana, ca sa fie cat mai clara intentia de franare. Este indicat ca, atunci cand folosesti frana de motor, mai ales in oras, sa apesi foarte usor si pedala de frana, ca sa se aprinda luminile de stop. Astfel, cei din spate nu vor fi luati prin surprindere de incetinirea masinii tale si acest lucru poate insemna evitarea unui accident mic, dar stresant.

In conditii de ninsoare abundenta, cand vizibilitatea se reduce drastic, se ajunge la conditii similare ca in caz de ceata. Prin urmare, foloseste neaparat poriectoarele de ceata, daca masina are in dotare asa ceva. In plus, este bine sa circuli si cu luminile de avarie, astfel fiind mai bine reperat de ceilalti soferi, care pot fi derajati de farurile tale.

Toate aceste recomandari vin, bineinteles, pe fondul unei reduceri cat mai mult a vitezei. Daca se ajunge la conditii meteo foarte grele, este de preferat sa opresti pana cand lucrurile se imbunatatesc. Daca nu gasesti o parcare, opreste cat mai mult in afara drumului si lasa luminile de avarie pornite.

Protejarea interiorului

Poate parea un lucru stupid: zapada nu intra in habitaclu, nu? Ei bine, poate ca zapada nu intra de la sine, dar o aduc pasagerii. Iar frigul are si el un efect serios asupra interiorului. Incearca sa nu intri in masina cu zapada pe haine sau pe incaltaminte.

Inainte de a intra in masina, trebuie scuturate hainele si data jos zapada de pe ghete sau cizme. E mai dificil atunci cand afara mai si ninge, insa e spre binele masinii si al confortului celor dinauntru. Zapada de pe haine sau incaltaminte se transforma foarte rapid in apa.

Pe de o parte, tapiteria scaunelor se imbiba cu apa si se degradeaza. In plus, retine diverse mirosuri (de exemplu, intr-o masina in care se fumeaza), iar aspectul ei se degradeaza rapid, din cauza frigului care ingheata particulele de apa din materialele din care e facuta tapiteria.

Tapiteria din piele ajunge, in scurt timp, sa arate crapata sau sa isi schimbe culoarea, ca si cum ar fi prea invechita. Daca aveti scaune cu incalzire electrica, nu inseamna decat ca apa intra si mai usor in tapiteria scaunului, iar o parte din ea, evaporandu-se, ajunge in tapiteria de pe plafon sau de pe portiere.

Pe de alta parte, zapada de pe incaltaminte se topeste si se aduna la picioarele pasagerilor. Covorasele de cauciuc nu rezolva decat in parte problema, deoarece miscarile masinii si permanenta miscare a picioarelor celui de la volan fac apa sa ajunga pe podea. Tapiteria podelei se imbiba, astfel, de apa, lucru valabil mai ales in spate, in unele cazuri producand coroziunea tablei. La masinile cu multe cablaje pentru sistemele electrice si electronice se poate ajunge chiar si la un scurtcircuit.

Insa prezenta apei in habitaclu mai are un efect: apa se evapora, mai ales ca, iarna, de obicei se da drumul la sistemul de incalzire mai mult decat de obicei. Prin urmare, umiditatea in interior este mai mare, asa incat geamurile sunt mai greu de dezaburit. Ceea ce afecteaza destul de serios vizibilitatea.

Mai trebuie tinut seama ca vaporii de apa se infiltreaza in multe materiale, frigul ducand la aparitia granulelor de gheata in acestea, iar materialele se uzeaza mai repede. De exemplu, imbracamintea volanului si schimbatorului de viteze sunt mai probabil sa se uzeze mai rapid in aceste conditii, semn ca utilizatorul masinii nu stia de acest punct 9…

Verificarea sistemelor masinii

Temperatura joasa din timpul iernii are efecte nu doar asupra confortului pasagerilor, dar si asupra unor subansamble si sisteme ale masinii. Verifica periodic sistemul electric, in principal bateria.

Bateria unei masini are o viata mult mai grea iarna. In primul rand, frigul ii scade performantele, deci bateria se descarca mai repede. Pe urma, pornirea motorului pe timp de iarna solicita mai mult bateria. Nu in ultimul rand, pornirea sistemului de incalzire si a altor elemente auxiliare (cum ar fi incalzirea din scaune) duc la o suprasolicitare a bateriei.

De aceea, e bine sa verificati cum stati cu starea bateriei chiar de la primele semne de anotimp friguros, iar, in timpul iernii, sa mergeti la un control al bateriei o data pe luna. Poate parea un deranj inutil, insa probabil toata lumea a remarcat faptul ca, dupa o noapte foarte friguroasa, masina porneste mai greu sau chiar pune probleme serioase la pornire.

Sa nu uitam ca bateria este, in general, plasata in compartimentul motor. Cat timp masina sta, bateria este supusa frigului. La cateva minute dupa pornirea masinii, temperatura in compartimentul motor devine foarte mare, asa incat bateria trece foarte rapid dintr-o extrema in alta. Durata ei de viata este direct proportionala cu pretul si calitatea ei, deci asigurati-va ca nu apelati la produse prea ieftine, care va pot lasa balta in mijlocul iernii.

Foloseste lichid antigel performant, precum si lichid adaptat pentru spalarea parbrizului.

Nu cred ca mai trebuie spus cat de imporant este un lichid antigel adaptat conditiilor de frig. Atentie la lichidele antigel foarte ieftine: pot ingheta la temperaturile mici, dar pot fi si corozive, afectand serios sistemul de racire, ceea ce se soldeaza cu probleme mari la motor.

Lichidul de parbriz este foarte necesar iarna. Si in acest caz, produsele foarte ieftine se pot dovedi inutile, ba mai mult, pot ingheta si bloca duzele de spalare a parbrizului, lunetei si farurilor. Inainte de a porni, cand curatati masina, este bine sa folositi un spray anti-inghet in cazul acestor duze, pentru a le putea folosi cat mai repede.

Verifica starea lichidului de frana, dar si cablul franei de mana
Frigul afecteaza serios consistenta lichidului de frana, mai ales daca acesta incepe sa fie mai vechi. Astfel, proprietatile acestuia se diminueaza, iar eficienta franarii scade drastic. Frigul mai poate afecta si tubulatura din plastic, ceea ce poate duce la fisuri, daca masina nu a fost verificata constiincios in service.

Discurile si placutele de frana pot fi afectate de materialul anti-derapant de pe drum. In special granulele de sare pot ataca metalul, dar se poate produce si deteriorarea discului, daca astfel de particule raman blocate in etrier, intre placute si disc. De aceea este necesara curatarea cat mai des a rotilor si pasajelor acestora, pentru ca iarna este mult mai probabil ca discurile sa fie afectate astfel.

In multe cazuri, poate ingheta cablul franei de mana (frana de stationare). Acest lucru se rezolva daca, inainte de sezonul rece, dati o fuga in service pentru lubrifierea suplientara a cablului cu solutii contra inghetului. Uneori, iarna e bine sa nu mai tragi frana de mana cand tii masina parcata – astfel eviti problemele de inghet.

Prin urmare, sa circuli cu masina iarna nu este deloc usor.

In primul rand contaza cum iti pregatesti masina pentru a face fata zapezii, iar apoi trebuie sa iti adaptezi stilul de condus pentru o atentie cat mai sporita. Si nu uitati ca, indiferent de cat de evoluata e masina, iarna limitele fizicii sunt mult mai drastice.

Nu ne ramane decat sa va uram o iarna automobilistica, daca se poate, cat mai putin grea si lipsita de incidente. Mai ales ca meteorologii au anuntat ca e una dintre cele mai grele ierni din ultimii ani.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

protejarea interiorului
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0852 (s) | 23 queries | Mysql time :0.024825 (s)