News Flash:

Traian Basescu a retrimis in Parlament legea prinvind Statutul Parlamentarilor

4 Februarie 2013
560 Vizualizari | 0 Comentarii
Traian Basescu
Presedintele Traian Basescu a retrimis, luni, la Parlament, statutul deputatilor si senatorilor, cerand reanalizarea unor prevederi. Basescu spune ca legea vine in contradictie cu recomandarile din Raportul MCV si solicita Legislativului clarificarea prevederilor privind incompatibilitatile, a articolelor referitoare la incetarea mandatului in cazul unor constatari facute de ANI si celor ce vizeaza conflictele de interese.

Motivele cererii de reexaminare a legii invocate de presedinte:

"1. Legea trimisa spre promulgare are ca obiect de reglementare completarea si modificarea statutului deputatilor si al senatorilor, in special in ceea ce priveste incompatibilitatile, conflictele de interese si imunitatea parlamentarilor.
La Articolul I, pct. 9, noua lege prevede o serie de incompatibilitati, dintre care unele sunt preluate din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare, precizand totodata ca „Alte incompatibilitati cu calitatea de deputat sau de senator se pot stabili numai prin lege organica”.

La Articolul IV din noul act normativ se prevede ca „La data intrarii in vigoare a prezentei legi, orice dispozitii contrare se abroga”. Avand in vedere ca acest domeniu este unul esential pentru stabilirea integritatii demnitarilor si ca textele din noua lege sunt echivoce cu privire la aplicarea incompatibilitatilor stabilite prin alte acte normative, consideram necesar clarificarea de catre legiuitor a acestor dispozitii si stipularea lor in lege cu claritate si cu evitarea paralelismelor legislative, astfel cum impun normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000 si cum se retine in jurisprudenta Curtii Constitutionale. Totodata, apreciem ca nu au fost respectate normele de tehnica legislativa prevazute la Articolul 64 si Articolul 65 din Legea nr. 24/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, ce impun determinarea expresa a dispozitiilor normative vizate de abrogare, ceea ce poate determina aparitia unor situatii de incoerenta si instabilitate legislativa.

2. Printre cazurile de incetare a mandatului de deputat sau de senator datorata incompatibilitatii, prevazute la Articolul I, pct. 3 din noua lege, nu este inclusa situatia prin care se constata incompatibilitatea printr-un raport al Agentiei Nationale de Integritate, necontestat la instantele judecatoresti. Practic, datorita textului de lege ambiguu, se poate ajunge la situatia in care un parlamentar aflat in stare de incompatibilitate constatata de Agentia Nationala de Integritate, refuza sa notifice Biroul permanent al Camerei din care face parte cu privire la starea sa de incompatibilitate si isi continua exercitarea mandatului. De aceea, consideram ca o asemenea optiune a legiuitorului lipseste de continut activitatea Agentiei Nationale de Integritate.
Pe de alta parte, in ceea ce priveste procedura declararii incompatibilitatii, reglementata la Articolul I, pct. 11 din noua lege, prevede derularea unor verificari in paralel celor ale Agentiei Nationale de Integritate intrucat starea de incompatibilitate se constata printr-o hotarare a plenului Camerei din care face parte deputatul sau senatorul in cauza, in urma intocmirii unui raport de catre comisia ce are in competenta analizarea situatiilor de incompatibilitate.

Consideram ca toate aceste aspecte vin in contradictie cu recomandarile cuprinse in Raportul Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si de verificare, din 30 ianuarie 2013.
In virtutea importantei statutului de parlamentar, apreciem ca deputatii si senatorii au obligatia sa demonstreze ca indeplinesc standarde ridicate de integritate, iar recomandarile Comisiei potrivit carora „credibilitatea Parlamentului ar avea de castigat de pe urma unor proceduri mai clare de gestionare a dosarelor in care parlamentarii fac obiectul unor hotarari in materie de integritate sau al unor acuzatii de coruptie” si ca este „important sa se clarifice faptul ca Agentia Nationala de Integritate ramane singura autoritate insarcinata cu verificarea potentialelor incompatibilitati ale functionarilor alesi si numiti”, trebuie implementate.

3. In ceea ce priveste conflictul de interese, legea aflata la promulgare prevede la Articolul I, pct. 14, ca se sanctioneaza disciplinar deputatul sau senatorul aflat in conflict de interese, constatat prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Practic, se va ajunge din nou la situatia mai sus aratata, in care va fi lipsit de efecte raportul Agentiei Nationale de Integritate care nu este confirmat de o hotarare judecatoreasca intrucat nu a fost contestat. Consideram ca se impune clarificarea acestei situatii astfel incat sa fie eliminate articolele echivoce si sa se creeze un cadru juridic corelat cu celelalte acte normative in materie si adecvat asigurarii integritatii in sectorul public.

4. De asemenea, consideram oportuna consultarea societatii civile, precum si a institutiilor competente in domeniu, in privinta solutiilor legislative inaintate prin aceasta propunere legislativa, in vederea asigurarii transparentei si a unui cadru legal stabil".

Basescu: Nu fac acest gest pentru a sicana pe cineva

Presedintele a subliniat recent ca, daca va decide sa retrimita legea la Parlament pentru clarificari, nu va face acest lucru pentru "a sicana pe cineva", ci datorita experientei pe care o are de a lucra cu Uniunea Europeana.

Intrebat daca are de gand sa conteste Statutul parlamentarilor la CCR, avand in vedere ca opozitia nu o mai poate face, deoarece a fost depasit termenul, Traian Basescu a raspuns: "Opozitia pierde in toate oportunitatile de a face opozitie, dar deocamdata il am in analiza si luni voi lua o decizie daca promulg aceasta lege, daca o trimit inapoi la Parlament sau daca o trimit la Curtea Constitutionala".

"Se lucreaza la analiza, e o analiza foarte atenta, pentru ca nu putem contesta inscrisurile din Constitutie. Ce e scris in Constitutie trebuie respectat. Pe de alta parte, trebuie vazut daca mecanismul propus de Parlament nu creeaza confuzii in modul de abordare si nu obstructioneaza justitia", a adaugat presedintele.

 "In ceea ce priveste trimiterea inapoi, eventual, nu stiu daca asta voi face, chiar dupa ce terminam conferinta de presa o sa intru in discutii cu toata analiza, sa stiti ca de cele mai multe ori Parlamentul a tinut cont de observatiile pe care le-am facut fie ca au fost pe constitutionalitate sau pe oportunitate. Deci, nu cred ca au vreun motiv sa nu tina cont, avand in vedere ca, daca eventual voi trimite legea inapoi pentru clarificari, o trimit datorita experientei pe care am dobandit-o in a lucra cu UE, nu de dragul de a sicana pe cineva", a mai declarat seful statului.

Statutul parlamentarilor, si in vizorul Comisiei Europene

Raportul MCV de saptamana trecuta stipuelaza ca Parlamentul trebuie sa includa, pe langa amendamentele la statutul membrilor sai privind ridicarea imunitatii la perchezitie, arestare, retinere si urmarire penala a fostilor ministri, termene si furnizarea unei justificari complete cand Parlamentul refuza sa ridice imunitatea.

"Credibilitatea Parlamentului ar avea de castigat de pe urma unor proceduri mai clare de gestionare a dosarelor in care parlamentarii fac obiectul unor hotarari in materie de integritate sau al unor acuzatii de coruptie. Prezumtia ar trebui sa fie aceea ca, in cadrul normelor constitutionale instituite, organele de urmarire penala sa isi poata desfasura activitatea in acelasi mod ca in cazul celorlalti cetateni. Claritatea si caracterul automat al procedurilor sunt cele mai bune modalitati de a indeparta indoielile anterioare conform carora a existat un grad de subiectivitate in cadrul procedurilor parlamentare in acest domeniu", se precizeaza in raportul MCV dat publicitatii miercuri de Comisia Europeana.

Acesta mentioneaza ca Parlamentul a adoptat amendamente la statutul membrilor sai, modificand procedura de ridicare a imunitatii in cazurile de perchezitie, arestare sau retinere a acestora si de urmarire penala a fostilor ministri.

"In ianuarie 2013, Parlamentul a adoptat amendamente la statutul membrilor sai, modificand procedura de ridicare a imunitatii in cazurile de perchezitie, arestare sau retinere a acestora si de urmarire penala a fsstilor ministri. Sunt prevazute masuri suplimentare, inclusiv adoptarea unui cod de conduita. Printre aceste masuri vor trebui sa se numere includerea unui termen pentru fiecare etapa a procedurii in Parlament si furnizarea unei justificari complete atunci cand Parlamentul refuza sa ridice imunitatea", se arata in raport.

Comisia Europeana considera important sa se clarifice faptul ca ANI ramane singura autoritate insarcinata cu verificarea potentialelor incompatibilitati ale functionarilor alesi si numiti.



parlament ani legea trimisa presedintele uniunea europeana
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1193 (s) | 24 queries | Mysql time :0.011194 (s)

loading...